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포스트 플립러닝에 있어서 토의 및 토론 활성화를 위한 하브루타와 소크라테스식 문답법의 활용에 관한 연구

  • 하브루타영재교육협회
  • 2018-08-25 17:25:00
  • 122.38.107.86

포스트 플립러닝에 있어서 토의 및 토론 활성화를 위한 하브루타와 소크라테스식 문답법의 활용에 관한 연구
A Study on the Utilization of Havruta and Socratic Questioning for the Activation of Discussions and Debates in Post Flipped Learning

예술인문사회 융합 멀티미디어 논문지

약어 : AJMAHS

2017, vol.7, no.10, 통권 36호 pp. 267-275 (9 pages)

DOI : http://doi.org/10.14257/ajmahs.2017.10.31

발행기관 : 사단법인 인문사회과학기술융합학회

연구분야 : 복합학 > 학제간연구

대구가톨릭대학교

 

 

 

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본 연구는 플립러닝에 있어서 사전에 온라인에서 학습한 내용을 사후에 오프라인에서 다루는 효과적인 학습방법으로 하브루타와 소크라테스식 문답법에 기반하여 토의 및 토론을 활성화하는 방안을 제시하는 것을 목표로 한다. 플립러닝 방법론에 의하면, 일반적으로 학습자들은 사전에 온라인으로 학습자료를 학습하고, 오프라인의 교실현장에서 온라인으로 기 학습한 자료를 대상으로 연습, 요약하고 토의와 토론을 비롯한 다양한 활동을 수행한다. 본 연구에서는 사후에 기 학습한 내용에 대한 오프라인 교실현장에서의 수업을 활성화하는 방안으로 토의 및 토론활동이 제시되었다. 동년배인 학습자들 상호 간의 관계에서는 수평적으로 하브루타를 적용하고 교사자와 학습자들의 관계에서는 수직적으로 소크라테스식 문답법을 적용함으로서, 하브루타와 소크라테스식 문답법이 교차하면서 문제해결을 위한 토의와 토론을 진행하도록 한다. 하브루타와 소크라테스식 문답법을 통합적으로 운영하는 방법론은 상호보완적으로 토의 및 토론활동을 활성화하여 플립러닝 방법론 전반을 효과적으로 운영하는데 기여할 것이다.

 

This study aims to suggest the effective utilization method of activating the activities of discussions and debates by way of Havruta and Socratic questioning in offline classroom as useful tools of treating what students have learned in advance online. According to flipped learning methodology, students study learning materials online in advance and treat them by practicing, reviewing, summarizing, or performing various activities, including discussions and debates in the classroom situation. In this study, the activities of discussions and debates are suggested as methods of activating classroom activities offline afterwards, and the specific methods for discussions and debates suggested in this study are Havruta and Socratic questioning. The integrated operation of Havruta and Socratic questioning in post flipped learning will contribute complementarily to activating discussions and debates by alternately applying Havruta to the relationships of students each other horizontally and Socratic questioning to the relationships of teachers/professors and students vertically.

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